Kijk eens naar je bedrijfswebsite alsof het een werknemer van jouw bedrijf is. Een goed werkende website is namelijk als een werknemer, misschien zelfs wel de ideale werknemer. Ga maar na: een website is 24/7 online, gaat nooit op vakantie, klagen zal hij ook niet snel doen en met de juiste aandacht gaat hij ook echt wat voor je bedrijf opleveren. Klinkt ideaal toch?!

De juiste aandacht geven

Dat is essentieel, eigenlijk net zoals dat met echte werknemers ook is. Een werknemer hoort ook graag wat er goed gaat, wat er beter kan en wat er van hem verwacht wordt. Maar het begint al voordat je website überhaupt ‘up & running’ is.

Welke vacature vervult jouw website?

Goed, je website zal niet op sollicitatiegesprek komen. Maar stel jezelf deze vraag eens, schrijf gewoon eens een vacature uit voor je website. Deze vacature is het perfecte begin voor een website die straks  voor jou werkt.
  • Welke eigenschappen moet je website hebben?
  • Welke werkzaamheden gaat hij straks verrichten?
  • Welke vaardigheden zijn belangrijk?
  • Welke uitstraling moet hij hebben?
  • Welke doelen gaat hij straks vervullen?
Misschien stel je nog wel meer vragen, wanneer je een vacature zou uitschrijven. De boodschap is: stel ze ook een voor je website.

Zo ontstaat al een strategie voor je website

Maar dit kun je natuurlijk ook doen met je bestaande website. Zo wordt duidelijk of jouw website goed functioneert. Je weet dan ook waar je aan kunt werken om deze te verbeteren.

Weet jouw website wanneer hij naar voren moet stappen?

Een goede salesmedewerker weet wanneer er kans liggen en zal daarop de juiste actie ondernemen. Doet jouw website dit ook? Weet deze bijvoorbeeld op welke zoekopdrachten in Google hij zichtbaar moet zijn. Met Google Search console kun je eenvoudig achterhalen op welke zoektermen jouw website zichtbar is. Mocht je je website hier nog niet aangemeld hebben, dan is dit eenvoudig te doen. Na aanmelding duurt het een aantal dagen voordat resultaten zullen verschijnen.

Wil je weten weten op welke zoektermen jouw website zichtbaar is?

Ga dan in Google Search Console naar:
  1. Zoekverkeer
  2. Kies voor zoekanalyse
  3. vink de opties Vertoningen, positie, CTR en klikken aan
  4. nu verschijnt een lijst met zoekwoorden waarop jouw website zichtbaar is.
Google Search Console - ontdek waarop jouw website gevonden wordt

Zijn de getoonde resultaten relevant voor jou?

Is dat niet het geval, dan is het belangrijk dat je je website gaat optimaliseren voor zoektermen die wel relevant zijn. Een SEO specialist kan jou hierbij helpen, door een zoekwoordenonderzoek te doen en jouw website te optimaliseren. Zie ook mijn On-Page SEO tips voor 2016.

Wat vertelt jouw website?

Je bent net in een restaurant gaan zitten. De ober komt naar jouw tafel toe met de menukaart. Nog voordat jullie een woord hebben uitgewisseld begint hij de menukaart voor te lezen. Elk voorgerecht, hoofdgerecht en toetje komt aan bod. Terwijl jij eigenlijk alleen maar iets wilde drinken… Niet echt ideaal toch?

Toch is dit wat op veel websites gebeurt!

Bedenk daarom goed wat jouw website moet vertellen, prop niet alle informatie op de homepage. Elke pagina moet een bepaalde focus hebben. Sommige pagina’s geven een overzicht, terwijl andere pagina’s gedetailleerde informatie geven. De bezoeker kan zelf kiezen of hij deze informatie wilt lezen, of niet. Zo ontstaat er een natuurlijk navigatiepad.

Kopen, kopen en vooral kopen!

Is dat wat jij in gesprek met een potentiële klant wil communiceren? Of vindt je het ook belangrijk om bepaalde tips te geven, een prospect te informeren of andere zaken te communiceren? Sterker nog, de meeste prospect zullen juist op zijn naar die achtergrondinformatie. In een later stadium gaan ze eventueel tot koop over. Dit geldt ook voor jouw websitebezoekers, zij volgen een customer journey. Slechts een klein deel komt met een koopintentie naar jouw website. De kans is groot dat hij/zij eerst meer informatie wilt. Het is heel belangrijk om dit te beseffen. Het komt er eigenlijk op neer dat jouw website alleen datgene vertelt, waar jouw websitebezoeker op dat moment naar op zoek is. Zo vergroot je de kans dat jouw websitebezoeker blijft en verder klikt op jouw website.

Behaald jouw website de juiste doelen?

Zou jij een salesmedewerker alleen beoordelen op de opbrengsten die hij realiseert? Grote kans dat je nog veel meer zaken belangrijk vindt. Bijvoorbeeld het aantal telefoontjes, klantbezoeken, uitgebrachte offertes en andere (sub)doelstellingen. Deze zijn belangrijk, om uiteindelijk de hoofddoelstelling te behalen. Veel ondernemers kijken bij investeringen in hun website wel direct naar de opbrengsten op korte termijn. Terwijl investeren in online nagenoeg altijd voor de lange termijn zijn. Stel daarom ook voor je website subdoelstellingen. Bijvoorbeeld het aantal nieuwe bezoekers per maand, het aantal bezoekers dat via Google komt, aantal nieuwsbrief inschrijvingen en zo zijn er nog veel meer subdoelstellingen te bedenken.

Meten is natuurlijk weten

En daar speelt Google Analytics een belangrijke rol. Zorg dat de juiste doelen worden gemeten. Dat bepaalde gebeurtenissen zichtbaar zijn. Maar ook dat spam- en internverkeer gefilterd wordt. Zo krijg je betrouwbare gegevens, waarop je je website kunt beoordelen. Heb je zelf nog geen verstand van Google Analytics? Een conversie optimalisatie specialist kan jou hier bij helpen.

Tijd voor een functioneringsgesprek!

Plan deze met je website, het liefst maandelijks. Maak een standaard lijst, om de vorderingen bij te houden. Zo ontdek je waar deze niet goed functioneert en kun je je website bijstellen. En mocht blijken dat je huidige website echt niet functioneert, dan kun je deze eenvoudig ontslaan. Daar is geen vergunning voor nodig en kost je ook geen transitievergoeding. En het mooiste is dat je zelf de ideale website en dus werknemer kunt creëren. Van welke werknemer kun je dat zeggen? Groeten, Arjan Griffioen | Online Marketeer @ Online Daadkr8