On-page SEO zijn de zaken die je op je website kunt aanpassen om beter gevonden te worden. Denk hierbij aan optimaliseren van teksten, afbeeldingen en techniek van de website. Waar in het verleden het optimaliseren van je teksten al tot goede resultaten in Google kon leiden, is dat vandaag de dag complexer geworden. Onlangs heeft Moz.com hier een interessante Whiteboard Friday sessie over gehad. Hier lees je een samenvatting van deze sessie.

1. Wat is het doel van de zoeker?

Wanneer een bepaalde pagina op jouw website hoog scoort op een zoekterm, is het belangrijk om te achterhalen of die pagina ook het vermoedelijke doel bevredigd die de zoeker met deze term kan hebben.

Bijvoorbeeld

Wanneer iemand zoekt op soorten hardloopschoenen, dan verwacht de zoeker hoogstwaarschijnlijk om webpagina’s te krijgen waar verschillende soorten hardloopschoenen worden weergegeven. Zorg er in dat geval ook voor dat jouw overzichtspagina met jouw hardloopschoenen op die zoekterm wordt weergegeven. Een blogartikel over verschillende vormen van hardlopen zal het doel in geval niet vervullen. Dit artikel zou juist goed moeten scoren op de zoekterm: verschillende vormen van hardlopen. Belangrijk is dus om ervoor te zorgen dat de juiste pagina’s ranken bij specifieke zoekwoorden.

2. Sneller is beter!

Dit is in elk opzicht zo. Hoe sneller jouw webpagina laadt, hoe beter dit is. Moet een websitebezoekers te lang wachten tot de pagina geladen is, dan zal deze weggaan. Bekijk ook de laadtijd op mobiel. Bezoekers via een smartphone hebben vaak nog minder geduld dan bezoekers die je website via een computer bezoeken. Ook heeft de snelheid invloed op je positie. Ook Google denkt: Hoe sneller, hoe beter! Wil je weten weten hoe snel jouw website is en waar je winst kunt boeken? Dan heeft Google daar een PageSpeed tool voor ontworpen. Een andere, iets uitgebreidere tool, is de website speed tool van GTmetrix.

3. Creëer vertrouwen en betrokkenheid

Google vindt het belangrijk hoe jouw websitebezoekers zich gedragen op jouw website. Bijvoorbeeld om te bepalen of iemand het antwoord op een bepaalde zoekvraag op jouw website vindt. Daarom is het belangrijk er voor te zorgen dat jouw websitebezoekers zich vertrouwd voelen op jouw website en hun weg makkelijk kunnen vinden. Het ontwerp, de techniek en indeling van jouw website spelen hier een belangrijke rol bij. Maar ook jouw reputatie en bekendheid zijn hierin belangrijk.

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Hebben mensen van jouw website gehoord?
  • Kennen mensen jou, vinden ze je leuk, vertrouwen ze je?
  • Geeft het ontwerp van jouw website de bezoeker vertrouwen, zelfs als ze jouw website voor het eerst bezoeken? Denk bijvoorbeeld aan foto’s die je gebruikt (foto’s van echte mensen en geen stockfoto’s). De kleuren, welk gevoel krijgen bezoeker daarbij.
  • Reageert jouw website zoals bezoekers kunnen verwachten? Zijn knoppen aanklik baar, zit het menu logisch in elkaar etc.
  • Zijn er mensen die jouw kwaliteit bevestigen, zoals reviews van klanten. Of heb je bepaalde certificaten behaald? Laat dit dan zien op jouw website.
Het verschil tussen een bezoeker die wegklikt of die doorklikt, kan in een klein hoekje zitten. Hoe groter de betrokkenheid van jouw websitebezoekers is, des hoger de kwaliteit van jouw website wordt. En dat laatste vindt Google weer leuk!

4. Voorkom te veel afleidende elementen op je website

Je wilt voorkomen dat mensen jouw website niet meer willen bezoeken doordat ze deze als ‘irritant’ ervaren. Het teveel gebruiken van pop-ups kan zo’n irritatie veroorzaken. Er is niks mis met een pop-up, maar zorg ervoor dat deze iets bijdraagt. Bijvoorbeeld iemand die een blogpost heeft gelezen, onderaan is aangekomen en weer naar boven wil scrollen. Op dat moment is het aannemelijk dat de bezoeker klaar is met lezen. Dan kun je best vragen of hij jouw blogposts voortaan per e-mail wilt ontvangen. Maar vraag je dit voordat hij is begonnen met lezen, dan is de kans groot dat je de bezoeker irriteert. Sterker nog, als veel bezoekers direct (binnen 5 seconden) weer wegklikken van jouw site en terugkeren naar de zoekresultaten in Google, dan kan Google dit gaan zien als Pogo Sticking. Dit is een belangrijk ranking signaal voor Google, want blijkbaar vinden bezoekers de content op jouw site niet van de goede kwaliteit en dus zal Google je website gaan afwaarderen. Resultaat: je zakt langzaam weg in de zoekresultaten.

5. Zoekwoord optimalisatie

Dit is een klassiek ranking signaal. Zorg ervoor dat het zoekwoord waarmee jij met een bepaalde pagina in Google wilt scoren op de juiste manier op de pagina is verwerkt. De volgende elementen op je pagina zijn hierbij belangrijk:

Titels en subkoppen

De titel die boven een artikel staat. Deze wordt ook wel de H1 tag genoemd. Zorg dat het zoekwoord hierin staat. Het liefst zo ver mogelijk vooraan in de zin. Maar hou de zinsopbouw wel natuurlijk! Gebruik het zoekwoord ook in subkoppen (H2 tags), doe ook dit weer natuurlijk. Niet in elke subkop het zoekwoord plaatsen. Twee subkoppen is vaak meer dan voldoende.

Content, alt teksten en url

Het zoekwoord gebruiken in de tekst, dat klinkt logisch. Belangrijk hierbij is wel dat deze minimaal in de eerste en in de laatste alinea’s van jouw tekst staat. Dit zijn de belangrijkste alinea’s voor Google. Daarnaast kun je je zoekwoord gebruiken in de Alt tekst van een afbeelding. Dit is de tekst die verschijnt wanneer een afbeelding niet wordt geladen. Google kan namelijk geen afbeeldingen lezen en leest daarom de Alt tekst. Kun je de URL van een pagina aanpassen? Zorg er dan voor dat je ook het zoekwoord gebruikt in de URL. Het is een detail, maar wanneer je goed wilt scoren in Google maken details vaak het verschil.

Naam van een afbeelding

Heb je wel eens gekeken naar de namen van jouw afbeeldingen? Deze is ook belangrijk voor Google. Noem je een afbeelding bijvoorbeeld afb-001.png, afb002.png, afb003.png etc, dan zegt dit niet zoveel. Echter een afbeelding met de naam asics-heren-hardloopschoen.png zegt exact wat er op de afbeelding staat. Hiermee geef jij weer meer informatie aan Google.

Interne links

Link jij wel eens naar andere pagina’s op je website? Maak van een zoekwoord eens een link naar een pagina waarmee je wilt scoren. Bijvoorbeeld: Hulp nodig met On-page SEO? Huur een SEO-Specialist in! Daarmee link ik naar een pagina die scoort op het zoekwoord SEO-specialist. Let ook hier weer op: Prop je teksten niet vol met links. Dit is niet alleen heel irritant van je websitebezoeker, ook Google vindt dit niet leuk. De kans is dan aanwezig dat Google jouw website als Spam gaat aanmerken.

6. Gerelateerde onderwerpen

Google leert elke dag beter en beter relaties tussen onderwerpen te herkennen. Wil je goed scoren met heren hardloopschoenen, begrijpt Google dat onderwerpen als: zitcomfort, demping bij het landen, extra steun aan de voet etc. bij dat zoekwoord horen. Gebruik daarom ook gerelateerde onderwerpen in je tekst, zodat Google nog beter gaat begrijpen waar jouw pagina over gaat. Ook leert Google steeds meer synoniemen kennen. Een mooi voorbeeld hierbij is het zoekwoord Online Marketing Bureau. Vroeger zou je alleen maar resultaten op pagina 1 zien met dit zoekwoord. Tegenwoordig zie je op pagina 1 ook resultaten met Internet Marketing Bureau, omdat Google geleerd heeft dat dit hetzelfde is. Het gebruik van gerelateerde onderwerpen geeft dus een boost aan de kwaliteit van jouw content en draagt bij aan een betere positie in Google.

7. Snippet optimalisatie

De snippet is datgene wat wordt weergegeven in Google, zoals hieronder afgebeeld. On-Page SEO - Snippet optimaliseren De snippet heeft 2 doelen:
  • Je positie in Google verbeteren
  • Mensen ‘verleiden’ om op jouw link te klikken

Page title

De page title is de titel is de paarse titel. Dit is een van de allerbelangrijkste ranking signalen voor Google. Wil je met een zoekwoord gaan scoren, dan moet het zoekwoord hierin staan. Het liefst vooraan. Belangrijk hierbij is wel dat de page title aantrekkelijk genoeg moet zijn zodat iemand vanuit de zoekresultaten in Google er ook daadwerkelijk op wilt klikken.

Meta description

Dit zijn de 2 regels tekst in de snippet. Deze heeft geen invloed op je positie in Google, maar kun je zien als kleine advertentie. Hiermee verleid je mensen om op jouw link te klikken. Voeg het zoekwoord toe en deze wordt vet weergegeven in de zoekresultaten.

Gebruik gestructureerde gegevens

Je kunt gegevens op je website markeren, zodat zoekmachines weten wat deze betekenen. Bijvoorbeeld mijn naam onder dit blog. Als ik hier niks mee doe, dan blijven dit gewoon 2 woorden voor Google. Echter kan ik Google ook vertellen dat ik de auteur van dit artikel ben, dan krijgen deze woorden ineens een andere betekenis voor Google. Bepaalde gestructureerde gegevens worden ook weergegeven in de snippet. Bijvoorbeeld:
  • publicatiedatum van een artikel
  • Data van evenementen
  • Afbeelding van een artikel
  • Reviews
  • Auteur van een artikel
  • Titel van een artikel
Wil je gegevens markeren? Gebruik hier dan het hulpmiddel gestructureerde gegevens markeren in Google Search Console voor.

8. Wees uniek en voeg iets toe

Google houdt van unieke content van hoge kwaliteit. Content dat antwoorden geeft op datgene waar mensen naar zoeken. Stel jezelf daarom altijd de vraag hoe goed jouw content is. Ben jij uniek ten opzichte van de website die nu op pagina 1 staan voor een bepaald zoekwoord. Voeg jij iets toe, dat zij nog niet doen. Wat onderscheidt jou ten opzichte van je concurrenten? Wil jij de concurrentie aangaan met websites op pagina 1, stel je jezelf dan altijd de vraag: Wat maakt mij beter dan de website die al goed scoren? Heb je geen duidelijk antwoord op deze vraag, stop dan met publiceren en ga eerst een antwoord vinden op die vraag! Wat maakt jou uniek? Of anders gevraagd: Waarom kunnen anderen dit moeilijk kopiëren? Antwoord op deze vraag helpt jou om je te onderscheiden van je concurrenten. Je geeft Google een reden om jouw website hoger te waarderen. En de laatste vraag die je jezelf kunt stellen is: Wie help ik met mijn content? Dit is bijzonder belangrijk, want het geeft duidelijkheid over jouw toegevoegde waarde. Je kunt website nog zo goed optimaliseren, maar als jij niet van toegevoegde waarde bent, dan zul je het uiteindelijk lastig krijgen om goed te blijven scoren in Google.

On-page SEO is dus veel meer

dan ervoor te zorgen dat je de zoekwoorden op de juiste plek in je website verwerkt. Het gaat om het leveren van kwaliteit, zowel inhoudelijk als techniek van de website. Het gaat om de manier waarom jij jezelf laat zien in Google (snippet). Het gaat om het gedrag van je websitebezoeker. Eigenlijk komt het maar op 1 ding neer. Vermijdt het gebruik van ’trucjes’. Wees oprecht en zorg ervoor dat je kwaliteit levert. Daar ga je uiteindelijk het beste mee scoren! Groeten, Arjan Griffioen | Online Marketeer