Online Marketing… wat levert mij dat nu echt op?

Die vraag werd mij afgelopen week door een ondernemer gesteld. Nu is dat niet zo heel bijzonder, want die vraag wordt mij geregeld gesteld door ondernemers. Alleen het gesprek dat daarop volgde heeft mij sindsdien niet meer losgelaten. Hij vertelde mij dat hij met zijn huidige AdWordscampagne niet het gewenste resultaat behaalde. En dat geen enkele online marketeer hem een bepaald verkoopresultaat kan garanderen.

De kracht van online marketing is juist dat het meetbaar is,

tegelijkertijd is dit een valkuil. Door verkeerd meten worden al snel de verkeerde conclusies getrokken. Bijvoorbeeld: iemand klikt op jouw advertentie, bezoekt jouw website en gaat weer weg. Je betaalt nu voor de klik, maar je hebt er geen klant bij.

Toch kan deze persoon later alsnog klant worden

Meet je dat niet, dan kun je de conclusie trekken dat je AdWordscampagne geen succes is. Daardoor kun je zomaar potentiële klanten mislopen. En dat is zonde!

Wil je Online Marketing succesvol inzetten

dan is het van belang dat je je gedachte verandert. Een aankoop vindt pas plaats in het laatste stadium van de ‘customer journey’, de weg die een klant aflegt tot de aankoop. Er is veel meer succes te behalen, wanneer je je bewust gaat richten op die customer journey.

Simpel gezegd zijn er 3 fases tot een aankoop

De zie-fase, denk-fase en doe-fase.

Tijdens de zie-fase

weet jouw doelgroep nog niet dat ze behoefte hebben aan jouw product of dienst, ze kennen jou ook nog niet. In deze fase wil jij je als bedrijf laten zien. Je doelgroep bewust maken dat je er bent en ze bewust maken van een behoefte die ze hebben. Dit kun je bijvoorbeeld doen via Social Media of een AdWords bannercampagne. Je stelt jezelf ten doel om een bepaald aantal nieuwe bezoekers naar je website krijgen of nieuwe fans op Facebook.

In de denk-fase

is jouw doelgroep zich bewust dat ze behoefte hebben aan jouw product of dienst. Alleen weten ze nog niet hoe ze deze behoefte gaan bevredigen. Een makkelijk voorbeeld is iemand die weet dat hij nieuwe sportschoenen wil. Hij is zich hiervan bewust, maar weet nog niet welk merk, model, kleur en dergelijke.

Je doelgroep gaat op onderzoek uit om hier achter te komen

Jij wilt nu dat deze persoon de sportschoenenpagina op jouw website bezoekt, wanneer hij informatie zoekt over sportschoenen. In deze fase is het daarom belangrijk dat je zichtbaar bent in Google, bijvoorbeeld door middel van AdWordsadvertenties en de niet betaalde zoekresultaten. Maar ook e-mailmarketing kan in deze fase worden ingezet. Doelen die hierbij passen zijn bijvoorbeeld een bepaald klikratio. Dit is het percentage mensen dat op een link klikt naar jouw website nadat ze deze gezien hebben in bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief, AdWords advertentie of organisch zoekresultaat in google.

De 3e fase is de doe-fase

Nu weet de persoon welk model sportschoenen hij wilt kopen, het is nu een kwestie van de beste aanbieder kiezen. Koopgerichte advertenties, een e-mail met acties erin een remarketingcampagne kunnen in deze fase ervoor zorgen deze persoon jou kiest om zijn geld uit te geven. Pas in deze fase ga je meten hoeveel directe verkopen de bijbehorende campagnes opleveren.
Online marketing succesvol inzetten

Overzicht van de verschillende aankoop-fases met online marketing kanalen die daarbij kunnen worden ingezet

Te vaak zie ik

dat bedrijven zich alleen richten op de doe-fase en direct willen scoren. Richt je eens op de gehele customer journey, bouw een relatie op met je potentiële klant en stel jezelf per fase realistische doelstellingen. Dan zul je zien dat je Online Marketing heel succesvol kunt inzetten.

Google analytics tip!

Heb je een website en daarvoor de e-commerce module van Google Analytics geactiveerd. Kijk dan eens in Google Analytics bij Conversies –>Multi-channel trechter –>Ondersteunende conversies. Hier zie je een overzicht per online kanaal en hoeveel ondersteunende verkopen en hoeveel directe verkopen dit kanaal heeft opgeleverd. Door te kijken naar ondersteunende verkopen, zie je dat klanten dit kanaal gebruiken om pas later over te gaan tot een koop. Zo krijgen je kanalen ineens veel meer waarde en jij een veel beter inzicht welke kanalen je het beste kan inzetten per fase van de customer journey.

Heb je vragen over het succesvol inzetten van Online Marketing?

Of heb je een mooi voorbeeld hoe jij inspeelt op de verschillende fases. Laat het me weten via een reactie hieronder. Dit artikel delen met iemand mag natuurlijk altijd ;-)! Arjan Griffioen | Online Marketeer